A càmera lenta | Sajama: el cim més alt de Bolívia i el seu espectacular entorn
El Nevado Sajama és el cim més alt de Bolívia (6.542m) i, alhora, un volcà extint. Resideix en un lloc privilegiat, lluny de la multitud, separat de carreteres d'asfalt, sense transport públic directe ni una infraestructura que el perjudiqui.
america,bolivia,gueiser,llacuna,queñua,sajama,viatge,motxilla
16343
post-template-default,single,single-post,postid-16343,single-format-standard,ajax_fade,page_not_loaded,, vertical_menu_transparency vertical_menu_transparency_on,qode-title-hidden,footer_responsive_adv,qode-theme-ver-11.2,qode-theme-bridge,wpb-js-composer js-comp-ver-5.1,vc_responsive
Parc Nacional de Sajama, Bolívia

Sajama: el cim més alt de Bolívia i el seu espectacular entorn

El Nevado Sajama és el cim més alt de Bolívia (6.542m) i, alhora, un volcà extint. Resideix en un lloc privilegiat, lluny de la multitud, separat de carreteres d’asfalt, sense transport públic directe ni una infraestructura que el perjudiqui. Gràcies a això, no són molts els turistes que s’acosten fins aquí i, per aquest motiu, els que arriben ho gaudeixen el doble!

Situat a la frontera amb Xile, al sud-oest de la província d’Oruro, el Parc Nacional de Sajama (100 bs l’entrada) està habitat per més llames i vicunyes que per persones, això fa que sigui un indret ideal per desconnectar. Aquest paratge convida a descobrir, a caminar, a observar, a no fer res o fer-ho tot. Només arribar, un sentiment de tranquil·litat t’impregna, en aquest racó del món no arriba ni senyal de televisió ni wi-fi. Ets tu i la natura. Et pots passar hores assegut contemplant aquests quadres majestuosos que t’ofereix la natura.

Hi ha diverses opcions per gaudir del Sajama i del seu entorn: pels més muntanyencs i atrevits, es pot pujar al volcà (amb guia i amb una planificació prèvia). El pla B és pujar fins al camp base o bé, fer una excursió fins als peus de la muntanya. De camí, hi ha el bosc més alt del món, és de queñuas, un arbre vermellós típic de la Serralada dels Andes que pot sobreviure al fred i a l’altura. Està a 5.200 metres! És bonic i molt fotogènic!

Parc Nacional de Sajama, Bolívia

A la falda del volcà, a 4.200 msnm, es troba la petita localitat de Sajama, un conjunt de cases d’una planta, on es barregen les construccions tradicionals amb sostre de palla i estructura de pedra amb les “modernes” de maó amb sostre de calamina, molt a l’estil “hòbbit”. Al centre, la plaça amb l’església i petits negocis que obren a hores aleatòries. En alguns moments, es pot tenir la sensació que és un poble fantasma, abandonat enmig de l’estepa boliviana. Els seus habitants matinen molt per sortir a pasturar, així que la major part del dia, el poble està desert.

A uns set quilòmetres de la localitat, a una hora i mitja caminant aproximadament, es troben els famosos guèisers. Es poden veure actius abans de les 10 del matí. A part de les petites erupcions, el més espectacular és la paleta de colors que s’ha format amb els anys: verd, taronja, blau i el blanc de les muntanyes nevades al fons. El camí per arribar està replet de llames pasturant entre aiguamolls. Després de l’excursió, hi ha la possibilitat de donar-se un petit luxe en les aigües termals, això sí, estan a 8 km del poble i l’entrada costa uns 30 bolivians.

En aquesta zona, també estan les llacunes d’Altura, com la Khasiri, Soropata o la Chiar Kota. Es troben més amunt dels guèisers, lluny per anar i tornar el mateix dia a peu, per això, qui vol visitar-les ho fa amb cotxe i guia.

En fi, les opcions són infinites, depenent dels dies disponibles, del pla que es triï (relaxar-se, fer senderisme, escalada, tours en 4×4, etc.). Tot és qüestió d’anar-hi i deixar-se porta. I, per descomptat, també tens l’opció de no fer res, senzillament contemplar.

Consells de viatge

Com arribar

Nosaltres vam anar en bus des de La Paz en direcció a Oruro, vam baixar a mig camí, a la petita ciutat de Patacamaya (15 bs/pax). Allà, vam estar un parell d’hores esperant un bus que es dirigís en direcció a Sajama. Finalment, en vam agafar un que anava cap a Xile (25bs/pax) i ens va deixar en l’encreuament de Sajama (a uns 7 km per camí de carro). Allà, vam esperar fins que va passar una minivan que anava cap a la localitat (10bs/pax). En sentit contrari, només hi ha un bus diari que surt de Sajama a Oruro, a les 5 am (aprox.) i costa 30 bs/pax.

Allotjament

La varietat d’allotjament és limitat, la Lonely Planet recomana un parell d’hostals, l’Oasis i el Sajama. A nosaltres no ens van convèncer, en el primer els llits i en el segon el preu, per això vam anar a passejar pel poble i ens vam allotjar la primera nit en una casa d’una senyora que tenia una petita botiga a la plaça (90 bolivians: allotjament i esmorzar per 2 persones). Com que la porta de la nostra cabana no tancava i el menjar no era res de l’altre món, vam buscar una alternativa, Casa Mariana, un allotjament el doble de barat, la cabana estava millor i el menjar també (40 bolivians: allotjament i esmorzar per 2 persones). Els sopars costen 15 bolivians per persona, tarifa única.

El nostre consell és que porteu una mica de menjar, nosaltres no vam trobar cap lloc on ens fessin dinar, vam estar dos dies menjant galetes i pa (el qual arriba 2 vegades a la setmana). Tots els habitants del poble surten de casa molt aviat al matí i tornen a la tarda, per això és difícil trobar algun lloc obert al migdia.